Kuru Domatesli Ekmek

Küçükken fesleğene ellerimi daldırıp hafifçe sallar, hemen elimi burnuma götürür, mis gibi kokusunu içime çekerdim. Bazı çiçekleri olduğu gibi fesleğeni de yeme isteğim vardı, ancak henüz böyle bir alışkanlıkla karşılaşmamıştım.

Neyse ki şimdi bol bol fesleğen yiyebiliyorum. Meğer yenenlerin yaprakları kocamanmış. Fesleğen, domates ve zeytinle bir araya gelince çekim merkezim oluyor. İşte bu nedenle “Dünya Mutfaklarından Hamur İşleri” kitabındaki kuru domatesli tarifi çok sevdim ve sizinle paylaşmak istedim.

Sofranıza tam bir Akdeniz esintisi getirecek bu tarif bana Mediterraneo filmini hatırlattı.İtalyan yönetmen Gabriele Salvatores’e En İyi Yabancı Film Oscarını kazandıran bir politik komedi Akdeniz.

2. Dünya Savaşı sırasında bir avuç İtalyan askeri Ege Denizi’nde ufak bir adaya gönderilir. Amaç hem adayı işgal altında tutmak hem de olabilecek saldırılardan korumaktır. Farklı milletlerden bu insanlar birbirleriyle öyle çabuk anlaşır ki İtalyanlar asker olduklarını bile unuturlar. Hayatı başka insanların gözlerinden görmeye başlayınca da dostluk, aşk, düşmanlık, sevgi gibi temel kavramlar üzerine yeni tecrübeler kazanmaya başlarlar.

Malzemeler:
300 ml ılık su,
1 tatlı kaşığı kuru maya,
Bir tutam şeker,
225 gr kepekli un,
225 gr sert beyaz un,
1 tatlı kaşığı tuz,
1/4 tatlı kaşığı taze çekilmiş karabiber,
115 gr yağda bekleyen kuru domates,
1 tatlı kaşığı kuru domatesin beklediği yağ,
25 gr rendelenmiş parmesan peyniri,
2 yemek kaşığı doğranmış taze fesleğen veya 1 yemek kaşığı kuru fesleğen,
1 yemek kaşığı güneşte kurutulmuş domates salçası,
Üzerine serpmek için 1 tatlı kaığı deniz tuzu

Ekmek Makinesinde Yapılışı:
Yaş malzemeleri alta, kuruları üste gelecek şekilde makineye yerleştirin. Yani şu sırayla; su, yağ, salça, şeker, tuz, karabiber, parmesan peyniri, fesleğen, unlar, maya. Makinenizi normal/temel ekmek ayarında, büyük somun boyutunda, medium kabuk renginde ayarlayın ve çalıştırın. Ek malzeme uyarısı geldiğinde kuru domates parçalarını ekleyin. Zeytin, fesleğen ve domates birlikteliğini çok sevdiğimden bu aşamada bir fincan küçük parçalar halinde siyah zeytin de ekledim. Pişince kbaından çıkarıp soğumaya alın.

Elle Yapılışı ve Fırında Pişirme:
Ilık suyun yarısını bir kaseye koyun, üzerine mayayı serpin. Şekeri ekleyin, karıştırın ve 10 dakika dinlendirin.

Kepekli buğday ununu bir kaseye koyun. Beyaz unu, tuzu ve karabiberi üzerine eleyin.Mayalı karışımı, küçük parçalara kestiğiniz kuru domatesleri, sıvıyağı, parmesan peynirini, fesleğeni, domates salçasnıı ve kalan suyu ekleyin. Azar azar unla birleştirin ve yumuşak bir hamur elde etmek için karıştırın.

Hamuru unlanmış tezgaha alın, pürüzsüz ve elastik bir hal alana dek 5 dakika yoğurun. Temiz bir kaseye koyun, üzerini bir havluyla örtün ve ılık yerde hacmi iki katına çıkana kadar 2 saat dinlendirin. Beklemenin sonunda hanuru hafifçe unlanmış tezgaha alın ve birkaç dakika yoğurun. Hamuru 3 eşit parçaya bölün ve her birini 30 cm uzunluğunda silindir biçiminde şekillendirin ve uçlarını ıslatın.

3 parçanın uçlarını birleştirin, gevşek şekilde saç örgüsü örün sonra bu uçları da bastırarak birleştirin. Fırın tepsisine yerleşirin, üzerini örtün ve iyice kabarana kadar 30 dakika dinlendirin. Fırını 220 derecede ısıtın.
Üzerine deniz tuzu serpin ve 10 dakika pişirin. Sonra fırının sıcaklığını 200 dereceye düşürün. 15-20 dakika daha pişirin. Tel ızgara üstünde soğumaya bırakın.

This entry was posted in Akdeniz, Ekmekler, Kuru Domatesli Ekmek, Mediterraneo. Bookmark the permalink.

12 Responses to Kuru Domatesli Ekmek

  1. birsence says:

    bende yapmıştım bir kere ama domatesi çok fazla koymuşum galiba çok ekşi olmuştu:(( ama bu ekmekte bayağı malzeme var lezzet katabilecek denemek lazım:) ellerine sağlık canım öpüyorum seni…

  2. nefis gözüküyor. fesleğene bayılırım zaten.eline sağlık canım

  3. Deniz manzarası eşliğinde,zeytin yağına banarak yemeyi hayal ettim..Eline sağlık..

  4. SEVGİ says:

    ekmek ve fesleğen buram buram kokar herhalde..
    ben makarnalarda da fesleğen kullanmayı çok seviyorum …

  5. Zeynep says:

    acayip nefis bir ekmek hazırlamışsın canım,
    ellerine kollarına sağlık.
    sevgi dolu öpücükler

  6. ben bir şey sormak istiyorum.bütün tariflerini okurken ağzımın sulanması normalmidir :)yemeklerinin yan etkisi bu mudur acep🙂
    kuru domatese bayılırım ,fesleğenede.. yine harikalar yaratmışsın ellerine sağlık canımm.SLN

  7. Sevil says:

    bir ekmek yapma makinası alamadım
    valla yerim yok anacum ama yok olmuyor tadınıda merak ediyorum en sonunda sizler bana makinayı aldırcaksınız
    yada ben bu kadar yorum yazınca biri hediye etcek :))
    canım benim yine süper olmuş ellerine saglık afiyet bal olsun
    sevgiler

  8. Kendimce says:

    çok ama çok iştah açıcı görünüyor ellerinize sağlık

  9. Birsen'cim, doğru söylüyorsun bol malzeme her zaman iyi olmuyor. Ben de zeytini abartmışım bu tarifte.
    Hilal'cim, çok teşekkür ederim canım.
    Çikolata Ağacım, di miii ya şöyle yaz olacak, Kaş'ta gün batımına karşı ekmeği yağa banarak yiyeceğiz. Arkasından balık ve salata, oh değmeyin keyfimize!
    Sevgicim, sorma ben de makarnada pesto sosu severim.
    Zeynepcim, çok teşekkür ederim canım, öperim.
    Beyaz'ım Kelebk'im, anladığım kadarıyla durum vahim. Bilsem seni zor duruma sokacak şeyler yapar mıyım😉
    Sevil'im, mutfakta bir tek ekmek makinesine mi yer bulamadın? Aynı dert bende de var ama olsun, daha alacağım alet edavat çoook.
    Güler Hanımcım, mis domates ve fesleğen kokusu dayanılmaz oluyor tabii, teşekkürler

  10. Canım harika bir ekmek olmuş..Ben böyle ekmeklere bayılırım ama böyle ekmekleri kalabalık misafir olunca yapacaksın taze taze tüketeceksin.Ellerine sağlık görünümde harika🙂 filmde güzelmiş:)

  11. Sevil says:

    tatlım iyimisin nerelerdesin..

  12. tarih84 says:

    sert un nereden bulunur ya da nasıl alınır? ilk defa duydum.bu ekmeğin al benisi çok, yapmak istedim birden.yanında da ekşili taze kırma zeytin+çay offf

Leave a Reply

