Beni Al, Beni Al, Onu Alma!

Tiramisu yokken cafe’lerin tatlı menüsüne ne giriyordu acaba? Tiramisu, yanına cheesecake ve elmalı turtayı da alıp sütlaç, kazandibi ve tavuk göğsünün pabucunu dama attı sanki. Bu tarif kaç gündür arşivde bekliyor. Kayda değer bir tiramisu tarihçesi bulmaya çalışıyorum çünkü. Nihayet Maximiles’ın sitesinde rastladım.

Efendiiim olay şöyle gelişiyor: orijinal içeriği, savoiardi bisküvisi, yumurta, şeker, rom ve kakao olan tiramisunun doğum yeri İtalya olsa da tam olarak nerede ve nasıl ortaya çıktığı bilinmiyor. Rivayetlerden biri, tiramisunun ilk olarak Treviso’da “Le Beccherie” restoranında pastacı Roberto Linguanotto tarafından yapıldığı. Restoranın, bu tatlıyı bulduktan sonra ismi hakkında patent almamış olduğuna dair pişmanlıklar duyduğu söylentiler arasında. Pastacı Roberto Linguanotto, kişisel web sitesinde ise şunları söylüyor: “Beccherie restoranında 1970’lerde çalışmaya başlamıştım.

Restoran sahibi Bayan Alba Campeol benden geleneksel tatları deneyerek yeni bir lezzet oluşturmamı istedi, ben de herkese hitap edebilecek bir tatlı üzerinde durdum ve bizim Tiramesù olarak adlandırdığımız, sonraları Tiramisù adıyla anılmaya başlanan; önce İtalya’ya ve ardından tüm dünyaya yayılan bu tatlımız ortaya çıktı.”

İkinci bir rivayet var ki oldukça duygusal ve romantik: İtalyan kadınların Birinci Dünya Savaşı’nda savaşa giden erkeklere yolluk olarak tiramisu hazırladıkları. Tiramisunun kakao yerine zaman zaman kahve ile de yapıldığını söylersek ve içeriğindeki kafeinin savaşa giden erkeklere enerji ve uyanıklık vermesini sağlaması amacıyla verildiğini düşünürsek, bu ihtimalin de oldukça kuvvetli olduğunu düşünebiliriz.

Bir diğer rivayet ise tiramisunun, eski keklerin likör ile ıslatılarak eskimiş kahvelerin de değerlendirilmesiyle yapılan bir tatlı olduğu.

“Tirami su” İtalyanca’da “beni al” anlamına geliyor. İçeriğindeki şeker ve kahve nedeniyle de “beni neşelendir” anlamına geldiği de söylentiler arasında.

Tarihçe araştırırken; hazır kekten ve kedi dilinden yapılanlarına, bardakta hazırlananlarına rastladım. Belli ki Pastacı Roberto Linguanotto’nun keşfinden sonra çok yol alınmış, yaratıcı ve bir o kadar da pratik çeşitler ortaya çıkmış. Benim vereceğim tarif, hazır kek ve labne peynirle yapılan cinsinden.

Malzemeler:
1 paket sade hazır yuvarlak kek,
3 yemek kaşığı un,
6 yemek kaşığı toz şeker,
500 ml süt,
1 paket vanilya,
200 gr labne peynir,
2/3 su bardağı hazır kahve,
Kahve içinde 2 yemek kaşığı acıbadem veya kahve likörü (isteğe bağlı),
1 yemek kaşığı kakao,
1 çay kaşığı Türk kahvesi

Yapılışı:
Muhallebi yapmak için tencereye sütü, şekeri ve unu koyun. Orta ateşte sürekli karıştırarak pişirin. Muhallebi koyu kıvama geldiğinde vanilyayı da ekleyip 1-2 dakika daha karıştırıp ateşi söndürün. Labne peyniri ilave edin, muhallebiyle iyice karışmasını sağlayın.

Tiramisuyu ikram edeceğiniz tabağa hazır kekin bir bölümünü yerleştirin. Kahve ve likörün yarısını bu kekin her tarafına kaşık kaşık yedirin.  Muhallebinin 1/3’ünü bu yarının üstüne alıp yayın. Kekin ikinci bölümünü üzerine yerleştirip yine kahve ile ıslatın. Muhallebinin kalanıyla tüm keki kaplayın ve soğumaya alın.

En az yarım saat beklettikten sonra kakao ve kahve karışımını çay süzgecine koyup tiramisunun üzerine eleyin.

This entry was posted in Güne Geldik, Hazır Kekten Tiramisu, Tiramisu. Bookmark the permalink.

28 Responses to Beni Al, Beni Al, Onu Alma!

  1. Aylin'ciğim ben yınede bizim bu klasık tarıfın tadını daha cok sevıyorum.Labnede zaten cok yakısıyor.keklede süper uyum ıcınde:)ellerıne sağlık canım cok guzel görunuyor sevgiler

  2. sahika says:

    Aylin hanımcım, ben de merak ederdim tiramisunun nereden geldiğini, araştırmak da aklıma gelmemişti🙂 güzel oldu, teşekkürler paylaştığınız için🙂

  3. Aylincim ellerine sağlık🙂

    benimde çokk sevdiğim bir tatlıdır..ne zaman yapsam direk kardeşim ortadan ikiye bölüyor ve yarısını tabağa koyup yiyor🙂 ve çocuk hala dal gibi bu konuda ayrı bir sinir konusu🙂

    özellikle dolapta 1-2 gün bekledikten sonra tadlar daha da karışıyor ya işte o zaman ben mest🙂

  4. Böyle araştırmalara bayılıyorum tarihçelerede e… nede olsa üniversiteden gelen araştırmacı ruhu varya…Paylaşımın için teşekkürler. Sevgiler Aylincim.

    (Not: Her sefer yazarken yine yanlış yazmayayım diye kontrol ediyorum. İkinci ismin kalacak yoksa Ayşen:)))

  5. .:Hobibox:. says:

    Tarifte, bilgilerde şahane, ellerinize sağlık. Teşekkürler.

  6. karabidikim says:

    Araştırma çok güzel olmuş tiramisuda pek bir içaçıcı gözüküyor ellerinize sağlık

  7. NiLaY says:

    araştırmacı arkadaşım benim harika bilgiler sunmuşsun bize harika görünümli tiramisu eşliğinde, ellerine sağlık🙂 benim de aklım bardaktakinde ilk fırsatta onu deniycem🙂

  8. tatesal says:

    Harika görünüyor tiramisu ellerine sağlık,sevgiler..

  9. Çocukken ilk yediğimde ne iğrenç bir tatlı dediğimi ve uzun yıllar yemediğimi hatırlıyorum.Şİmdiyse en sevdiğim tatlıların en başında.Ellerinize sağlık.Çok güzel görünüyor.Tarhiçesini öğrenmekte ayrı bir keyif.

  10. Damak Tadı says:

    Bende çok yaşlı bir İtalyan teyzeden duymuştum..Hikaye anlatır gibi anlatmıştı bana..)

    Çok nefis görünüyor ellerine sağlık canım..Afiyet şeker olsun..

    Sevgiler..

  11. Biz ailecek tiramisu hastasıyız.Sizide ailecek takip ediyor ve çok seviyoruz:))) Ellerine sağlık canımm. Sevgiler SLN

  12. Tuğba says:

    Canım ya artık sayende yemek adını duyar duymaz hımm bu nerden gelmiş hikayesi ne oluyorum:))Tiramisu çok severim kedi dilliside en sevdiğimdir.Kadehte falan sunulunca.Ayrıca ben bacardili deniyorum bazen değişik bir lezzet oluyor:))ellerine sağlık öptüm.

  13. ceydabural says:

    cidden cafelerde önceden nasıl menü vardı? keyifle okudum hatta baya da bilgi sahibi oldum da tiramısu bitti mi?🙂

  14. hiç bir zaman hayır diyemeyeceğim bir tatlı öyleki hamileyken bile tiramisu aşermişliğim vardır :))

    ellerine sağlık canım.

    öpüyorum sevgiler.

  15. Bahar says:

    Evimizin tiramisu uzmanı kocam, yegane yaptığı ama çok da güzel yaptığı tatlı :)) Tarihçesini de öğrenmek hoş oldu, teşekkürler :))

  16. canan says:

    Elinize sağlık nefis gözüküyor…

  17. Tiramisuyu çok sever ve sık yaparım ama geçmişi hakkında detaylı bilgim yoktu.Bilgilendirme için teşekkürler.Ellerinize sağlık.

  18. Nihan says:

    Aylin Ablacım ben de bir ara çok yapardım tiramisu. Çok da severim. Seninki de harika görünüyor. Bu arada ikinci rivayete inanmak istiyorum ben :))
    Sevgiler..

  19. Sevil says:

    aylincim çok zaman oldu yemeyeli bana yaparmısın cok canım çekti :((

  20. bayılırım ne zamandır da yemedim bilmem mesaj ulaştı mı :))

  21. Bengü says:

    Aylinciğim, hikaye tadında tarifini okudum. 2. seçenek daha akla yatkın gibi sanki. Eğer değilse bu tarifi bulan şef, patent konusunda pek bir mağdur olmuş yazık. Ben de tramisuyu senin yaptığın gibi yapıyorum. Ancak, içine Türk kahvesi eklemiyordum. Özellikle yaz ayları için harika bir seçenek. Ellerine sağlık. Sağlıcakla kal.

  22. Cafe Pepela says:

    Bilgileri keyifle okudum,gönlünüze sağlık Aylin Hanım.
    Tiramisu benim için de vazgeçilmez bir tatlı,seve seve tüketirim,her daim🙂
    Ayrıca restoranların mönüleri ve tiramisu tespiti enfesti..
    Sevgilerimle,görüşmek üzere..

  23. bilgiiler çok faydalı olmuş canım ama ben bu güzel tiramisudan bir dilim rica edeceğim bu saatte canım ,eline sağlık ,
    öpüyorum

  24. Aylinciğim, çok güzel olmuş bilgilendirmen için de ayrıca teşekkürler canım.

  25. Çok komik bende bugün tiramisu tarifimi yayınlamayı düşünüyordum:) Fotoğraflarımı pek beğenmiyordum ne yapsak falan diyordum:) Zaten birşeyle ryapmaya halim zor oluyor bir de fotoğraflama sıra gelince gücüm tükenmiş oluyor:) Çok severim tiramisuyu ben de böyle klasik tarif ile yapıyorum be bayılıyorum:) Ellerine sağlık…

  26. Tümay'ım,
    Arada aynı tariflerin çalışmaması mümkün değil. Yayınla sen de ağzımızın suyu aksın.
    Handan'ım,
    Ben de teşekkür ederim.
    Seda'm,
    Elbette ikram etmekten mutluluk duyarım.
    Pepela'm,
    Görüşünüzü paylaştığınız için teşekkür ederim, ne hoş Libyalardan buralara gelmişsiniz🙂
    Bengü'm,
    Türk kahvesini eklemek son dakika aklıma geldi doğrusu.
    Burcu'm,
    Masej alınmıştır😉
    Sevil'im,
    Aşkolsun yapmam mı, yüzüne, gönlüne renk gelsin, mutluluk gelsin tek ki.

  27. Mimosa Café says:

    oi demin de bir tiramisu görüp ayılıp bayıldım şimdi bunu da görünce fenalaşıcam iyi ki evde tatlı yok. çok karşı konulmaz bir lezzet kendisi benim için. afiyet bal şeker. sevgi öpücük.

  28. ayy bayılrıırm tiramisuya bide senin elinden çıkanda harika olmuştur demi🙂 öpüyorum tatlım

Leave a Reply

