Neden Pide Ekmekten Daha Pahalı?

Geçtiğimiz hafta “Sizce hangisi Ramazan’a özel bir lezzet?” sorusuyla anket yapmıştım. “Pide” seçeneği neredeyse tüm oyları aldı. Onu hurma ve güllaç takip etti. Komposto ve pastırma ise hiç oy almadı. Ankete katıldığınız için teşekkür ederim. Şimdi size anketi açık ara kazanan pideye dair bazı derleme bilgiler vereceğim.

Hülya Ekşigil’in “Dilim Gülümsüyo” kitabını okuduğumda en keyif aldığım bölüm, pideden söz ettiğiydi. Ekşigil, pideye methiye düzüyordu adeta. Ramazan ayında olmadığımız için canım çekmişti, ancak Belgrad Ormanı yolu üzerindeki Taş Doy fırınına gitmeyi göze alamamıştım.

Ekşigil’in verdiği bilgiye göre; pide, cıvık hamur denen mayalı hamurdan yapılıyor ve ustası her zaman ekmek ustasından ayrı. Osmanlı’dan bu yana sadece Ramazan boyunca yenmesinin nedeni de bu. Fırınlarda pide için ayrıca bir usta daha çalışması gerekiyor. Ek eleman ek maliyet olduğundan pidenin fiyatı da ekmeğe göre fazla oluyor tabii.

Pidelerin üzerine “şifa” denen unlu bir su sürülüyor, üstüne de susam veya çörek otu serpiliyor. Yumurta da diğer bir seçenek. Eğer yumurtalı pide tercih ediliyorsa şifadan vazgeçiliyor. Altına serpilen kepekli un ise pidenin üstü yumuşak kalırken altının gevrek olmasını sağlıyor.

Ekşigil ile hemfikir olduğum konu; en Ramazan pidesi olanlar, çoğunlukla mahalle bakkalımıza gelenler. Bu arada İstanbul’da 3 ünlü pide fırını hakkında bilgi sahibi oldum. Biri Çengelköy’de İsmail Elbasan’ın taş fırınından çıkan Ramazan pideleri. Diğeri, Beşiktaş Çarşı içindeki Yedi Sekiz Hasan Paşa Fırını. Üçüncüsünü Vedat Başaran öneriyor, yaz kış Ramazan pidesi yapan Taş Doy fırını. Bahçeköy’de Belgrad Ormanı üzerinde.

Hülya Ekşigil, kendi gibi pide meraklıları için çok faydalı bir öneri sunarak “pide” bölümünü kapatıyor: En sevdiğiniz yerden alacağınız pideleri soğuduktan sonra börek dilimi büyüklüğünde kesin. Alüminyum folyoya sarıp dondurun. Fırında 100-120 derecede paketleri 15-20 dakika fırında tutun. Sonra da afiyetle yiyin. 

This entry was posted in Anket Sonuçları, Çok Okuyan mı Bilir, Dilim Gülümsüyo, Ekmek, EkmeklerMakinesi, Hülya Ekşigil, Pide, Ramazan. Bookmark the permalink.

21 Responses to Neden Pide Ekmekten Daha Pahalı?

  1. annemineli says:

    Gerçekten çok merak ediyordum.Ne kadar güzel aydınlatan bir paylaşım..Gönül dolusu teşekkürlerrr..

  2. Bugün ne yazıkki pide yapan ustalarda çok az neredeyse hiç yok.Bugün büyük marketlerin birinden pide aldım ekmekten farkı yoktu nerede eski pideler dedim kendi kendime .Bilgilerin için çok teşekkürler Aylinciğim.Sevgiler sıcak İzmirden…

  3. zeynep says:

    hmm biz o ustalardan rica etsek hep fırında olsalar:) hep yapsalar yaz kış:) böyle diyorum ama galiba insanın canı ne ramazanda ekmek çekiyor, ne de ramazan sonrası pide:)

  4. çok hoş bir bilgilendirme yazısı olmuş. pide çekti canım. teşekkürler…

  5. Joey Potter says:

    Ne kadar keyifli bir paylaşım olmuş çok teşekkürler. Yine de pideyi ramazanda ramazana yemek haksızlık🙂

  6. Kendimce says:

    Gerçekten ramazanın tadı pide.Hatta iftara yakın vakitlerde fırının önünde uzayan pide kuyrukları.Pidesini alan elleri yana yana eve koşturur.Bütün bunlar bitecek diye çok üzülüyorum.İnsanlar çok değişti çokkkkkk

  7. Benhurum says:

    Komşum kızkardeşim bu ne kadar faydalı bir paylaşım. Sayende hem her ramazan severek tutkuyla yediğim pide hakkında verdiğin bu güzel bilgiler eklendi dağarcığıma hemde zaten okumak istediğim fakat bir türlü zaman ayıramadığım kitabı okumak için sabırsızlanır hale geldim:)) çook teşekkür eder tatlı yanaklarından öperim;)

  8. Ramazanın en güzel yanlarından ve simgelerinden biri bence pide…
    Çok güzel bir paylaşım olmuş canım
    Çok teşekkürler…
    Çok öptüm seni

  9. Gul/İnn says:

    pide harika bir lezzet..bence ramazan sıcacık pide demek..beşitaş'taki 7-8 hasanpaşa fırının pideleride harika🙂

    çok güzel bilgiler,zevkle tkip ediyorum sizi🙂

  10. Ramazan ayı gerçekten pideyle özdeşleşmiş.Ramazan ve pide..Paylaşım için teşekkür ederim.Sevgiler.

  11. hoş bir paylaşım tşkler canım sevgiler..

    http://krematat.blogspot.com/

  12. ŞÜKRAN says:

    Merhabalar sevgili blog arkadaşım, bloğunuzu ismi dikkatimi çekince fark ettim. Çocukluğumun anıları anlattıklarınızla bir bir gözümde canlandı. çok içten üslubunuz ve samimi yazılarınızla tariflerinize hayran kaldım.. Her blog arkadaşımdan yeni bir şeyler öğrenmenin keyfini ta yüreğimde taşıyan birisi olarak, daha fazla görüşmek dileğiyle size başarılar ve sevgiler diliyorum..

  13. Sevil says:

    aylincim çok faydalı bilgilerin için teşekkürler tatlım
    benim şahsi kanatım pide ustalarının hep fırında olmasından yana varsın pahalı olsun ama hep olsunlar
    pide sever yazdı bu notu :))

  14. Sevil'im,
    Al benden de o kadar🙂
    Şükran'ın,
    Gönlünü açıp iyi dileklerini ilettiğin için ben de teşekkür ederiz. Birlikte yürür gideriz biz böyle.
    Krema Tadın'dam, Paşakızı'm ve Tijen'im,
    Teşekkürler.
    Gülin'im,
    Şu 7-8 Hasanpaşa fırını pidesini benim de tez elden yemem lazım.
    Komşım kızkardeşim,
    Okuyup okuyup sizlerle paylaşmayı seviyorum ya, sağolasın canım.
    Güler'im,
    Bunların bitmemesi bizim elimizde. Ben daha çok yobazlaşmadan yana ebdişeliyim, nolcak bu memleketin hali diyorum.
    OOOo Joey Potter'ım,
    Özlemişim seni yahu. Ben de her daim pide sevenlerdenim.
    Devastator Usta'm,
    Buyrun sizi en yakın mahalle bakkalına alalım, eminim orada iyicesinden pide vardır.
    Zeynep'im, Yeni Gelinim,
    Öyle böyle de değil diyorsun yani. Sudan iyisi yok der gibisin.
    Mine'm,
    Sorma ben de bir iştahla pide alıp ekmek tadı gelince moralim bozuluyor desem yeridir. Sevgiler
    Annemineli'm,
    Sevgilerimi gönderiyorum sana.

  15. Ekmekle pek aram yoktur ama pideye hiç dayanamam:))
    Bu güzel yazıyı paylaştığınız için teşekkürler…
    Sevgiler.

  16. sevgili arkadaşım bloğumda yemek etkinliği var.katılmak istersen diye davet etmek istedim.lezzetlerin şahane.emeklerine sağlık.sevgiler arkadaşım

  17. sadece ramazanda değil hep yapsalar keşke :)) sıcak pide, tereyağ ve tulum peyniri yummy yummy🙂

  18. HamaratAbla says:

    İftar sofralarınız için lezzetli tariflerini hazırlarken, iftar sofralarınızı süsleyen tariflerinizi bizlerle de paylaşmaya ve birbirinden değerli hediyeler kazanmaya ne dersiniz?

    Çünkü biz bu Ramazan, Hamarat Abla olarak sofralarınızın lezzet ortağı MAGGI® sponsorluğunda lezzetli ve besleyici Fırında Tavuk tariflerimizi birbirimizle paylaşacağımız bir etkinlik düzenledik ve tarifleriyle bu etkinliği zenginleştirecek katılımcılara bazı hediyeler vermek istedik.

    Ayrıntılar için http://www.hamaratabla.com/

  19. Cafe Pepela says:

    Ahh mis gibi bir pide alır götürür bizi ötelere,o sıcacık,o muhteşem günlere..
    Çok tatlı bir paylaşım olmuş,gönlüne sağlık gülüm..
    Muhabbetle

  20. ama pideler de çok lezzetli oluyor.ramazanın son günü pide stoğu yapıyorum dondurucuya.bu güzel bilgi için teşekkür ediyorum.bu kadar lezzetli olmasında varmış keramet…özel usta…

  21. mine says:

    evet ramazan sofralarının baştacı pide, yapanların ellerine sağlık, yiyenlere afiyet şeker olsun : ) bilgiler için teşekkürler

Leave a Reply

