Gelenektir, Bamya Çorbası Yemeğin Sonuna Doğru Yenir

Konya, Anadolu tarihinin en önemli merkezlerinden biriydi. Yunan, Roma ve Bizans dönemlerinin ardından Selçuklular, Karamanoğulları ve Osmanlılar, Konya Ovası’nın sahipleriydi. Ticaret yollarının kesiştiği, yoğun bir kervan trafiğinin yaşandığı Konya’da kültürlerarası etkileşim, Konya Mutfağı’na da etki etti. Konya saraylarında gelişen devlet geleneğinin yemek kuralları, günümüzde de halen yer yer görülüyor. Buna çarpıcı bir örnek olarak birçok Konyalı’nın genelde yemek sonrası yenen tatlıyı, önce yemeyi tercih etmesi verilebilir.

Bunun gibi ilginç bir örnek de Konya Mutfağı’nın en belirgin yemeklerinden biri olan bamya çorbasının, sindirimi kolaylaştırıcı etkisi nedeniyle yemeğin sonlarına doğru sunulmasıdır.

Bursa’da da yapılır bu çorba, çocukluğumda yemişliğim vardı. Ancak gelin olana dek uzun bir ara vermişim meğer. Bamya çorbasıyla yeniden buluştuğum nokta, Konya’nın çok uzağına düşmedi, Ankara’da oldu. Nikahımız için verilen yemeğin menüsünde yer alıyordu. Bamya çorbasının orijinali kuşbaşı etle yapılıyor, ancak evimizin tercihlerine uyum sağladı. Tavuk etiyle yapılan bamya çorbası tarifi şöyle:

Malzemeler:
1 çay bardağı kuru çiçek bamya (25 gr),
1 tatlı kaşığı sirke,
2 yemek kaşığı tereyağı,
1 kuru soğan,
1 yemek kaşığı un,
1 yemek kaşığı domates salçası,
2-3 acı kuru süs biberi,
Yarım limonun suyu,
6 su bardağı kaynar su (isteğe bağlı olarak tavuk suyu),
250-300 gr az haşlanmış tavuk eti,
Karabiber ve tuz

Yapılışı:
Bamyanın tüylerinin ağza gelmesini engellemek için önce kuru olarak, ipleri üzerindeyken tencerede tütsülemek gerekiyor. Yakmadan, baharat ısıtır gibi kısık ateşte tencere içinde çevirin. Ardından bir bezin arasına koyup iki el arasında sürtün ve tüylerinin dökülmesini sağlayın.

Bamyaları tencereye alın, üzerilerini kapatacak kadar su ve sirkeyi ekleyin. Yüksek ateşte suyu kaynatın, sonra altını en kısık ısıya getirip tencerenin kapağını hafif aralıklı tutarak 15 dakika pişirin. Soğuk sudan geçirip iplerini çıkarın.

Tereyağını tencerede eritin. Küp doğradığınız soğanı ekleyin ve saydamlaşana dek çevirin. Unu ekleyip kokusu çıkana dek kavurun. Domates salçasını da ilave edin ve 1-2 dakika karıştırın. Tencereye sıcak suyu dökün, karıştırarak un ve salça topaklanmadan homojenize olmasını sağlayın. 2-3 kuru acı süs biberini, bamyaları, didiklediğiniz tavuk parçalarını, limon suyunu, karabiber ve tuzu da dahil edin.

Çorba kaynamaya başladığında ocak ısısını en düşüğe getirin, tencerenin kapağını hafif aralık bırakarak yaklaşık 35-40 dakika pişirin. Limonla birlikte servis edin.

Kaynaklar:
http://www.anadolujet.com/aj-tr/corporate/anadolujet_magazin/archives.aspx
http://w10.gazetevatan.com/pazarvatan/haberdetay.asp?hkat=1&hid=11946

This entry was posted in Çorbalar, Konya Mutfağı, Kuru Bamya, Kuru Bamya Çorbası. Bookmark the permalink.

19 Responses to Gelenektir, Bamya Çorbası Yemeğin Sonuna Doğru Yenir

  1. bamyayı sayende sevmeye başladımben aylincim. eminimki çorbası da nefistir. ellerine sağlık.

    öpüyorum sevgiler..

  2. Aylincim; hiç yapmadım yemedim de. Ama methini duydum. Sindirime mutlak faydası vardır, zira bağırsak sorunu olanlara da doktorlar tarafından önerilir hep. llerine sağlık canım, şifa olsun..

  3. Bayilarak yedigim yemeklerdendir, corba olarak yemek sonu ikrma edildigini bende Ankara'da yasarken ogrenmistim.
    Ayrica tuglerini dokmek iicn tutsulendiyini ilk defa simdi duydum.
    Ellerienize saglik
    sevgiler
    Sefa

  4. mine says:

    yaptığım bir çorba ama bu özelliğini bilmiyordum çok hoş

  5. hiç içmedim bamya çorbası ama fotoğraflar ve anlatımınız oldukça davetkar – evin yanı da aktar olunca, ilk fırsatta denemekte fayda var:) ellerinize sağlık!

  6. Bamyayı çok severim:) ellerine sağlık canımın içi:)

  7. Eylem says:

    bamya çorbasının tadının güzel oldugunu birçok insandan duyuyorum ama bizimkiler yemez diye kaygılıyım açıkçasıı.ellerşne saglık.

  8. tarif süper:)
    bayılırım bamyaya
    elinize sağlık:)

  9. Gezginay says:

    Merhaba Aylin hanım,

    Konya'lı bir komşumun yapıp ikram ettiği bamya çorbasının tadı hala damağımdadır.Nefis bir çorbaydı.
    Konya'ya gittiğimiz de çorba içmek için vaktimiz kalmadığı için inanılmaz üzülmüştük.
    Bugün Eminönü'ne gittiğim de bamya almak şart oldu:)

  10. sarkaç says:

    Bamya yemeğini sık yaparım ama çorbasını hiç denemedim. Tariften ağız tadıma uyacağını anladım.
    Biz kuruturken ayıklayıp kuruttuğumuzdan tüyleri-bıyıkları sorun oluşturmazdı. İç Anadolu'da yaşarken satılan bamyaların ne kadar bıyıklı olduğunu görünce şaşırmıştım. Demek böyle temizleniyormuş. Teşekkürler güzel bilgiler için.

  11. durumutfak says:

    bamya çorbasını ben de pişirdim fakat kurutulmuş olduğu için biraz damak kaşındırıcı tazeye göre… Artık tütsülerim ben de…

  12. Selcen says:

    Aylincim bende bir Konyalı olarak bu çorbayı konyadan bamya geldikçe sık sık pişiririm çok severek yeriz. Tavuk eti ile hiç denemedim birde aylincim tüyleri için tütsüleme olayına hiç girmem ben alırım kuru bamyayı tel süzgeçe güzelce sürterim alt üst yapa yapa bu sayede ne var ne yok dökülür sonra yıkayıp haşlar pişiririm 🙂 bizde böyle. Düğün yemeklerinde de senin söylediğin gibi tatlıdan sonra yenir hatta irmik helvasından sonra yenir ve bamya ara çorbadır ilk başta sizlerin bildiği yayla çorbası konyada ismi yoğurt çorbası denilen nefisss çorbamız yenir🙂 Tüm okuyan arkadaşlara tavsiye ederim mutlaka pişirsinler tarifn de çok güzel ellerine sağlık Afiyet olsun, Sevgiler…

  13. NarincE says:

    Bizde de dün akşam tavuklu bamya yemeği vardı. Etle değil de tavukla daha çok seviyorum bamyayı ben. Kalanı da öğlene yiyeceğim, oh oh mis!

  14. Nasıl canım çekti anlatamam:)) Yemeğin sonu başı fark etmez. İçerim ben bu çorbayı:)))))))

    Ellerine sağlık canım

    Sevgiler

  15. derya says:

    Canımmm Aylinim bamyayı çok severim
    çorbasını denemedim ama sen yaptıy
    san süperdir ellerine sağlık koca
    man öpüyorum.

  16. Zeynep says:

    Ben çorbasını hiç içmedim:( gerçekten çok merak ettim,ellerine sağlık aylinimmm nefis görünüyor
    özlem dolu öpüyorum:)

  17. Ayyy yalnız çorbanın resmini de görünce canım çekti! Ellerine sağlık nefis bir çorbaymış. Walla ben hem yemeğin başında hem de sonunda istiyorum:)

  18. Bu çorbayla ilk defa Konya'da tanışmıştım o günden beri de sürekli yapar oldum hatta tarifini Konyalı bir aşcıdan aldım ve ona göre pişiriyorum. Afiyet olsun.

  19. mine says:

    denedim ve bayıldım bu yönteme teşekkürler

Leave a Reply

