Mikrodalga Fırınlar Öcü Mü?

Ateşsiz pişirme yöntemi, yani mikrodalga fırınlar, elli yıl kadar önce icat edildi. Anlamakta zorluk çektiğimiz ama kendimizi kullanmaktan alıkoyamadığımız bir icat. Bazılarımız öylesine tedirginiz ki, bu aletlerin kocaman nükleer reaktör olduğunu sanıyoruz. Oysa mikrodalga ile radyoaktivite arasındaki farkın ayırımına varmamız gerekiyor. Mikrodalgalar, tıpkı radyo dalgaları gibi ancak dalga boyu daha kısa ve enerjisi daha yüksek olan elektromanyetik ışın dalgaları. Yiyeceklerin içerisindeki su moleküllerinin titreşmesine neden oluyorlar. Mikrodalga enerjisiyle yüklü yiyecek molekülleri, patlamış mısır taneleri gibi sağa sola sıçrıyor, hızla hareket ediyor ve böylece yaygın ısı oluşuyor. Özetle… Mikrodalga fırınlar öcü değil!

Yıllar önce Nahide Mutlu ile yaptığımız sohbet geliyor aklıma. Mikrodalga fırında pişen yemekler kitabı hazırlıyordu. Tamamlamaya fırsat bulamadığını öğrendiğimde, hayallerim suya düşmüştü. Samsung Beyaz, İstanbul Culinary Institute şefleri tarafından denenen tarifleri bir kitapçıkta toplayarak derdime derman oldu. Yakında dileyen herkesin ulaşabileceği bu kitapçıkta 32 tarif bulunuyor.

Kitapçıkta, İstanbul Culinary Institute’den Eğitmen Şef Fehmi Samancı tarafından uygulanan; çorbalar, et ve sebze yemekleri, zeytinyağlılar, makarnalar, soslar ve tatlılar grubunda yer alan çeşit türlü tarifler bulunuyor.

Geçtiğimiz günlerde kitapçığın tanıtımı için düzenlenen yemekli buluşmada, hepsi mekanda bulunduğumuz süre boyunca pişen; portakallı zeytinyağlı kereviz, patlıcanlı pilav, piliç sote, bardakta sufle ve patlamış mısır yeme fırsatı bulduk.

Portakallı zeytinyağlı kerevizi yemeye doyamadım. Şef Fehmi Samancı’nın anlatımına göre; kuru soğan ve havuçları yağla karıştırıp 3-4 dakika 750 watt’ta pişirmeliyiz. Sonra, kereviz, portakal, portakal suyu ekleyip 10 dakika daha pişirmeliyiz. Cam veya porselen kapta, üstünü strech film ile kaplamayı ihmal etmeden tabii.

Canlı renklerde, dişe gelir lezzetler, kısa sürede masaya geliyor. Daha ne isteyeyim? Zeytinyağlı portakallı Brüksel lahanası ve Hindistan cevizi sütlü lahana, kitapçıkta öncelikle işaret koyduğum tarifler. En kısa sürede denemek niyetindeyim.

Mikrodalga ile açıklamalar için kaynak: Robert L. Wolke, “Einstein Ahçısına Ne Dedi?”, Epsilon
This entry was posted in Çok Gezen Mi Bilir, Kereviz, Mikrodalga, Portakallı Kereviz, Samsung Beyaz, Zeytinyağlılar. Bookmark the permalink.

14 Responses to Mikrodalga Fırınlar Öcü Mü?

  1. reyhane says:

    Merhaba,mikrodalga fırın hakkında bunları duymak ne güzel..Kitabı da çok merak ettim..

  2. zeynep says:

    Mikrodalgaların aslında masum olduklarını bilimsel bir açıklamayla öğrendim kısa süre önce..
    portakallı kerevizi nasıl canım çekti aylinnn:)

  3. Bu yazı çok ilgimi çekti sevgili Aylin Hanım çünkü ben de mikrodalgalar konusunda kararsız kalan insanlardanım. Sizin düşüncenize güvendim, sanki almaya bir adım daha yaklaştım!🙂

  4. zeynep says:

    Duyduklarıma sevindim doğrusu, gerçi ben sadece ısıtmalar için kullanıyordum sanırım bundan sonra pişirme işlemleri içinde gönül rahatlığıyla kullanabilirim..Büyük kolaylık..Sevgiler.

  5. kuzinede kızaran ekmek seviyorum seni içim rahatladı supersin:)) annemineli(annem) duymasın ama tariflere de bayılıyorum valla hehe:))

  6. mine says:

    gene de bebeklere verilen yiyeceklerin pilastik kaplarla mikrodalgalara ya da fırınlara konması rahatsız ediyor beni, çok da ince eleyip sık dokumamalı belki de ….

  7. Mekila says:

    Efendim bir fizikçi olarak mikrodalga ile yazdığınız yazınızın başlangıç kısmında yazdıklarınızın kesinlikle doğru olduğunu belirtebilirim =) sadece yiyecekteki su moleküllerini hızlandırıp ısınmalarını sağlıyor. içiniz rahat etsin, radyoaktiflikle alakası yoktur bu fırınların, hatta camlarındaki tel de mikrodalgaların fırın dışına yayılmasını engellemek içindir, teller hem yatay hem de dikey doğrultudadır ki her iki yönde ilerlemek isteyen dalgaları kırmak için =) neyse çok derin olarak dalmayayım konuya =)
    bu arada canım ,blogumda hediye çekilişi var, bu gece katılım sona eriyor, ilgilenirsen beklerim, sevgiler =)

  8. kararsız kaldığım bir mutfak aletidir mikrodalga fırın hep… biliyorum pratik ama hakkında olumlu-çekimser-olumsuz yazılmış onlarca yazı var, insan karar veremeyince de varsın olmasın diyor. Ama bazen özenmiyorum değil bir yemek ısıtacağım diye 2-3 parça eşya kirlenince. Tarifleri merakla beklememe engel değil kararsızlığıma ama:) Sevgilerimle,

  9. bu yazıyı okuduğum iyi oldu bende masum olmadığını okuyup inanlardandım.ama kolaylıklarınada hayranım, teşekkürler

  10. Ben kullanıyorum yaklaşık bir buçuk yıldır. Calısan bir bayan olarak gerçektende büyük büyük yardımcım. Hiç yemek pişirmedim yalnız bende sabırsızlıkla bekliyorum tarifleri.

  11. ZarpandiT says:

    fehmi hocayla gecen gun ders yaptık neden bahsetmedi acep hımmm:/ yuksek radyasyondan kaynaklı kullanmıyoruz biz..tabi herkesin kendi tercihidir🙂 ama dur bakim kapıma biri getirip hediye ederse düşünürüm heheh🙂

  12. Mikrodalga firinimi cok sik ve severek kullaniyorum. Ozellikle yemek isitma isi icin harika. Yemek yapma fikri de cok ilginc geldi. Tarifleri sabirsizlikla bekliyorum.

  13. Ben de en son zararsız olduklarını okumuştum ama zaten bende yok:) Bu arada o brüksel lahanası ne öyle! Bayıldım:)

  14. mikro dalga fırınları 12 yıldır kullanıyorum ama cocukların yemeklerinden daha nadir oldugunu soyleyebilirim dolayısıyla microdalga fırınların zararsız olduğu konusunda hem fikir olduğumu belirtebilirim …yalnız tarifteki streç film kullanımı aklıma takıldı acaba microdalga fırınlarda kullanımı ne kadar sağlıklı olabilir. Birkaç yıl önce microdalga fırınlar için satılan streç filmleri görürdüm marketlerde ama onların da dğerlerindne hiç bir farkı yoktu…demem o ki kullanılması bir çok açıdan avantaj ama sağlıklı mı merak ediyorum bilen varsa yorumları merakla bekliyorum🙂

Leave a Reply

